منتدى محبي الألباني لعلوم السنة
حياك الله أيها الزائر الكريم

ثبتنا الله وإياك على اتباع السنة ونبذ البدع

إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث.. منها.. علم ينتفع به

فساهم معنا في نشره مـــــــــــأجورا
منتدى محبي الألباني لعلوم السنة
حياك الله أيها الزائر الكريم

ثبتنا الله وإياك على اتباع السنة ونبذ البدع

إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث.. منها.. علم ينتفع به

فساهم معنا في نشره مـــــــــــأجورا
منتدى محبي الألباني لعلوم السنة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى محبي الألباني لعلوم السنة

الكتاب والسنة بفهم سلف الأمة
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
₪۩۞… من حفظ الأصــول ضمن الوصــول...§۞۩₪» ... ومن حفظ المتـــون حــاز الفنــون ... «₪۩۞§… ومن بدا بالحواشي ما حوى شيء ...۞۩₪
(¯`•._.•(..محمد بن صالح العثيمين: الألباني رجل من أهل السنة مدافع عنها، إمام في الحديث، لانعلم أن أحدا يباريه في عصرنا..)•._.•°¯)
`•.¸¸.•¯`••._.• (عبد العزيز بن باز: (ما رأيت تحت أديم السماء عالما بالحديث في العصر الحديث مثل محمد ناصر الدين الألباني ) `•.¸¸.•¯`••._.•

 

 حكم خوردن يا آشاميدن شخص روزه دار از روي فراموشي

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أبوعبدالله
خادم السنة
أبوعبدالله


عدد المساهمات : 245
نقاط : 731
تاريخ التسجيل : 20/05/2011
العمر : 38

حكم خوردن يا آشاميدن شخص روزه دار از روي فراموشي Empty
مُساهمةموضوع: حكم خوردن يا آشاميدن شخص روزه دار از روي فراموشي   حكم خوردن يا آشاميدن شخص روزه دار از روي فراموشي Icon_minitimeالسبت 06 أغسطس 2011, 11:46

بسم الله الرحمن الرحيم

س: انسان چه بسا در ايام ماه مبارك رمضان از روي فراموشي چيزي مي خورد و پس از خوردن به ياد مي آورد كه روزه است: آيا در اين صورت قضا بر او لازم است؟ با علم به اين كه پيامبر اكرم صلی الله علیه وسلم فرموده است: هر كس از روي فراموشي چيزي بخورد... و در جاي ديگر فرموده است: گناه خطا و اشتباه، فراموشي و اكراه از دوش امتم بر داشته شده است. با توجه به سخنان پيامبر صلی الله علیه وسلم آيا خوردن و آشاميدن از روي فراموشي روزه را مي شكند؟


ج: كسي كه از روي فراموشي در ايام ماه مبارك رمضان چيزي بخورد گناهي متوجه او نمي شود و بر او لازم است كه روزه اش را به اتمام برساند و طبق صحيح ترين فتوا قضا بر او لازم نيست. فتواي امام شافعي و امام احمد نيز همين است. دليل اين حكم حديثي است كه بخاري و مسلم از پيامبر اكرم صلی الله علیه وسلم روايت كرده اند:

«مَنْ نَسِيَ وهو صائم فأكَلَ أو شَرِبَ فَلْيُتِمَّ صومَهُ فإنما أَطْعَمَهَ الله وسَقَاه» ((مسند احمد2/395، 425، 489، 491، 493، 513، 514)، بخاري (1933، 6669)، و مسلم (1151)، الفاظ از مسلم است. ))

هر شخص روزه داري كه از روي فراموشي چيزي بخورد يا بياشامد روزه اي خود را تمام كند زيرا ( در حقيقت) الله به او طعام و شراب داده است.

«إذا أكل الصائمُ ناسياً أو شرب ناسياً فإنما هو رِزْقٌ ساقَهُ الله إليه، ولا قضاءَ عليه» ((سنن دارقطني (2/178، 179) ))

«اگر شخص روزه دار از روي فراموشي چيزي بخورد يا بياشامد ( در واقع) اين رزقي است كه الله تعالي به او عطا كرده است. و قضا بر او لازم نيست.»

فتاواي كميسيون دائمي مباحث علمي و افتا(10/269)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://mo7ebinalalbani.yoo7.com
 
حكم خوردن يا آشاميدن شخص روزه دار از روي فراموشي
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حكم روزه و حكم تارك آن
» حكم خوردن هنگام اذان صبح يا كمي بعد از آن.
» آيا با خروج مذي (آب عشق) روزه فاسد مي شود؟
» حكم شنا براي روزه دار
» حكم روزه در حال جنابت

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى محبي الألباني لعلوم السنة :: منتدى محبي الألباني / القسم الفارسي :: پرسش وپاسخ-
انتقل الى: